2012. december 23., vasárnap

Szabó Magda: Az ajtó


Tegnap este a királyi tévé leadta Szabó István filmjét, Az ajtót, amely Szabó Magda világhírű könyvéből készült. Nagyon kíváncsi voltam a filmre, hiszen a regényt imádtam, Szabó István az egyetlen Oscar-díjas magyar rendező (igen, Rófusz Ferencnek is van egy kis szobra, de ő animációért kapta, nem filmért), Helen Mirren, ugye Helen Mirren (Oscar-díj megérdemelten A királynőért), ennek a filmnek égnie kellett volna.
Hát igen, égett bizony, elégett, kiégett.
Szabó Magda könyvein nőttem fel: Tündér Lala, Sziget-kék, aztán persze jött az Abigél (van valaki, aki nem látta a fantasztikusan jól sikerült tévésorozatot Szerencsi Évával?), a Régimódi történet (ebből is nagyon szép tévéfilmsorozatot készítettek), a Für Elise stb. Szabó Magda stílusát röviden úgy foglalnám össze, hogy ő a női Márai. Egy polgári világot mutatott meg nekünk, amely azóta elsüllyedt a történelem tengerében, régimódian, ízesen írt, tehetségét nemcsak hazánkban ismerték el, nemzetközi díjat is nyert. Még a halála is stílusos volt: olvasás közben csendben elaludt. Hiányzik.
Az ajtó című könyvet néhány éve olvastam, és nagyon tetszett, mert nagyon személyes volt: Szabó Magda saját házvezetőnőjéről, Emerencről írta, aki egy nagyon különleges személyiség volt, hosszú éveken keresztül éltek sajátos szimbiózisban. Amikor megtudtam, hogy Szabó István fog a könyvből filmet készíteni, nagyon megörültem: ez a könyv éppen az ő stílusához illik. Aztán kiderült, hogy Helen Mirren lesz Emerenc, mi kell még, ebből filmünnep lesz! 
Nem lett az sajnos, egy tisztességesen elkészített, közepes tévéfilm lett belőle. Hol csúszott félre a film?
Az első nagy hiba: a forgatókönyv. Egy irodalmi alkotásból akkor lesz jó film, ha az alaphangulat megmarad. Amihez az első pont az, hogy nem tiszteljük az írót, a film érdekében könyörtelenül bele kell nyúlni az alapanyagba. És főleg: tudjuk, hogy mire akarjuk helyezni a hangsúlyt a filmben, én itt nem láttam ezt, ettől teljesen szétesett a film.
A második nagy hiba: Martina Gedeck. Én elhiszem, hogy európai értelemben vett nemzetközi sztár, és el kell adni a filmet, de ez nem ok arra, hogy figyelmen kívül hagyjuk az alapszabályt: egy film akkor működik igazán, ha van két egymással szemben álló egyéniség, akiknek a harca érdekli a film nézőjét. A regényben ez teljes mértékben működött, azonban Martina Gedeck és Helen Mirren nem ugyanaz a kategória, Helen Mirren zseniális a szerepben, viszont Martina Gedeck csak tévetegen bolyong a filmvásznon, nincs ereje az alakításának, szépen fényképezett bábú csupán. 
A harmadik nagy hiba: Szabó István. Nagyon fáj ezt leírnom, de ez a film bizony nem méltó hozzá. A Mephisto egy zseniális alkotás volt, méltán kapta meg érte az Oscar-díjat, a Redl ezredes, A napfény íze, A csodálatos Júlia mesterművek. Az utóbbi évek alkotásainak színvonala azonban sajnos folyamatosan csökkent. Ennek nagyon sok összetevője van: a filmgyártás nehézségei, Koltai Lajos operatőri munkája pótolhatatlan, a kor nem kedvez az ő stílusának stb.
Összességében azt tudom mondani, hogy szomorú vagyok, nagy lehetőséget szalasztottunk el, nem ez a film fogja visszaadni nemzetközi szinten a magyar film rangját. Kár érte.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése