2013. március 21., csütörtök

Észvesztő

Rohamléptekkel haladok a listán, de tényleg. Tesóm semmit nem segít benne, ezt csak jelzem.

Susanna Kaysen: Észvesztő (Girl, interrupted)


Tizenéves lány vagy Amerikában a 60-as években? Nem elég neked az "elvégzem a sulit-férjhez megyek-szülök sok gyereket" felállás? Van saját véleményed? Dohányzol? Szexuális életet élsz? Depis vagy?
Nem, te nem csak egy átlagos tizenéves vagy, aki lázadozik. Te veszélyes vagy a társadalomra, ezért be kell zárnunk téged a diliházba! Bizony, ez tényleg így volt akkoriban. Najó, nem minden családnál, de azért elég gyakori volt. 
Egyik korábbi könyvben már említettem ezt a kérdést, Sylvia Path: Üvegbúrájában. Nos, a világ röheje, de a szerző, Susanna is ugyanabban az intézetben vendégeskedett, mint anno Sylvia. Sőt, állítólag Ray Charles is megfordult náluk. Azért milyen lehetett már: kilógsz a sorból, saját véleményed van, erre bezárnak.
Itt jelzem, hogy a könyvet angolul olvastam - nem menőzésből, hanem így volt a könyvtárban elérhető. 
Amúgy a könyv arról szól, hogy Susanna (igen, saját történetét írta meg) diliházba kerül, 2 évig vendégeskedik, többnyire nagyon jól érzi magát a társaival, majd megkérik a kezét, és ezért gyógyultnak minősül. Igen, ezért engedték ki. 
Imádtam a nyelvezetét! Loony bin, f.ck, zseniális szóviccek (eat-and-chicken, call me a cab - hey cab).
Ijesztő, hogy milyen logikus kérdések feltétele vezethet az "őrültségig". Onnan indulva, hogy kicsit elzsibbad a keze, eljut addig, hogy nincsenek is csontok a kezében, ezért megpróbálja átrágni a bőrét. Durva,  mi?
Az igazán durva az, hogy az ebből készül film hihetetlen jó! Főszerepben Winona Ryder, akitől teljesen elorozta a dicsőséget két határozottan szenvedély(beteg) színésznő: az azóta már meghalt Brittany Murphy és a zseniális Angelina Jolie. Ms. Jolie szerintem lejátszik mindenkit a vászonról, valami hihetetlenül istennő Lisa szerepében.
Szóval olvassátok el, ne ijedjetek meg, ha néha magatokra ismertek benne. És nézzétek meg a filmet!!

1 megjegyzés:

  1. Csak jelzem, várható volt, hogy nem fogom tartani magam a listához, én ehhez túl öntörvényű és szeszélyes vagyok. Amúgy nagyon büszke vagyok kedvenc húgomra, hogy eredeti angolban olvasta a könyvet! A film tényleg nagyon jó, érdemes megnézni!

    VálaszTörlés