2013. március 9., szombat

Szép új világ

Egy újabb pipa a listáról: Aldous Huxley: Szép új világ



Egyike azoknak a könyveknek, amiről szinte mindenki hallott, de nagyon kevesen olvasták. Személy szerint én is most olvastam először, de nekem nagyon bejött!
Az alaptörténet nem nagyon bonyolult: London a 26. században, a felszínen boldog utópia, nincs bűnözés, mindenki szép, boldog, fiatal, nincs munkanélküliség. Ámde emellett nincs szex (na, itt szerintem borul is a nagy boldogság), nincs kötődés, nincsenek szülők (az embereket termelik, sorozatgyártják), nincs öregedés..
Minden szépen és boldogan csordogál, amíg Bernard és Lenina rá nem talál egy  kirándulás során Johnra, aki nagy meglepetésükre civilizált ember az indián rezervátumban a vademberek között. Őt és az anyját, Lindát visszaviszik a társadalomba, ahol Linda nevetség tárgya lesz (mivel öreg, kövér, elhanyagolt), John pedig látványosság. Linda meghal, és ez nem kicsit pöccinti be Johnt, aki kivonul a társadalomból. Próbál egyedül élni, de persze nem hagyják békén, és elérik, hogy öngyilkos lesz.
Ennyi a történet röviden. Természetesen rengeteg rétege van, amin hol nagyokat vigyorogtam (a könyv legjobb mondása: "Ford a T-modellben!"), hol jobban belegondolva elszörnyedtem (sorozatgyártott emberek???). Maga a könyv 1931-ben íródott, és hihetetlen, mennyire aktuális. Ugye akkortájt indult be a  sorozatgyártás, amit Mr. Ford fejlesztett ki a legendás T-modellekre. Nem is tűnhetett lehetetlennek, hogy Ford lesz a világ ura, és egy új időszámítást neveznek el róla ("Ford után 632"), vagy isten lesz belőle (nem keresztet vetnek, hanem T-t). Mr. Ford amúgy nem kicsit volt antiszemita, ezt csak érdekességként mondom. 
Szinte ijesztő, mennyire látta Huxley, milyen lesz a mai fogyasztói társadalom: vegyél és vegyél, ami ruhád lyukas, azt dobd el, termelj egyfolytában, hajszold az élvezeteket, MINDENKI MINDENKIÉ. 
Alapmű, imádtam, mindenkinek ajánlom!!

Utómegjegyzés: rajtam kívül kinek tűnt még fel, hogy a női főhős ugye Lenina. A szerző Huxley. És vajon hogy hívták A Pusztító (The Demolition Man) c. csodafilmben Sandra Bullock karakterét, aki lázadt a fennálló rendszer ellen, és támogatta Johnt, a kiolvasztott vadembert?? Nos, ő volt Lenina Huxley :D Ezzel a szemmel nézzétek újra a filmet, és új mélységeket valamint rengeteg utalást fogtok felfedezni benne ;)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése