2013. február 26., kedd

Kondor Vilmos: Bűnös Budapest

Rákaptam a krimikre. Nem, nem szeretem az erőszakot, ámde szeretem a jól megírt regényalakokat, az izgalmas történeteket, az agysejteket megmozgató  nyomozásokat (ha valakinek még nem tűnt volna fel, Sherlock Holmes-függő vagyok!). Baráth Katalin regénytrilógiáját nagyon szerettem, de most valami kevésbé lányost szerettem volna olvasni. Mivel minden könyvesblog legendákat regélt Kondor Vilmos könyveiről, eljött az idő, hogy megismerkedjem a magyar krimi üstökösével.
Kicsoda Kondor Vilmos? 1954-ben született, tanulmányait Szegeden kezdte, majd a párizsi Sorbonne-on folytatta, ahonnan vegyészmérnöki diplomával tért haza. Jelenleg egy nyugat-magyarországi városban tanít matematikát és fizikát középiskolás diákoknak. Budapest Noir című regénye 2008-ban jelent meg, és hatalmas siker lett. Feleségével, két ikerlányával, valamint kutyáival és sólymával egy Sopron melletti kis faluban él. Kerüli a nyilvánosságot, interjút ritkán ad, azt is csak emailben, emiatt több fórumon is megkérdőjelezték, hogy egyáltalán létező személyről van-e szó. A zsurnaliszta Gordon Zsigmond főszereplésével játszódó, öt kötetből álló Bűnös Budapest-ciklusának befejező része 2012-ben jelent meg. Regényeit hat nyelvre fordították le, Amerikában 2012. februárjában látott napvilágot a Budapest noir.
Az íróról ennyit, ideje elmerülni az erkölcsi fertőben!
Budapest, 1939 szeptember. Egy fiatal lány belefullad a vízbe egy fürdőben, majd egy másik fiatal lány és egy fiatal újságíró szintén életét veszti. Hirtelen túl sok lett a kábítószer Budapesten. Gordon Zsigmond, A Magyar Nemzet újságírója három eltűnt vöröskeresztes teherautó után kezd szimatolni, mindeközben Nemes Sándor nyugállományú detektívfelügyelő kormányzati megbízást kap, nyomozza ki, hova tűnt a lengyel katonáknak szánt kábítószer-szállítmány. Bűn, vér, mocsok, árulás, bosszú kíséri útjukat, és a történet egy adott időpontjában a két nyomozás összeér..
Képtelenség letenni a regényt, annyira jól van megírva. A legnagyobb erőssége a korrajz: olyan hangulatot teremt, mintha tényleg 1939-ben járnánk Budapest utcáit, minden sarkon belebotlunk a kor hétköznapi embereibe: pincérek, nyomozók, házmesterek keresztezik utunkat. És a felső tízezer világába is bepillanthatunk: a fényűző kártyabarlangokban arisztokraták, főtisztek verik a blattot, sőt, összefuthatunk Újszászi Istvánnal (a kor kémfőnökével) és Karády Katalinnal is. 
Én folyamatosan úgy éreztem, mintha filmet néznék, pontosabban, mintha egy Humphrey Bogart filmet néznék, ami Budapesten játszódik. Igazi film noir, könyvben!
Remélem, volt már valakinek annyi esze, hogy elkezdte írni a forgatókönyvet Andy Vajnáéknak, ez tuti siker lesz nálunk és külföldön is (and the Oscar goes to!)!
Addig is, én mentem beszerezni a többi Gordon Zsigmond kötetet..




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése