2015. április 5., vasárnap

Michael Crichton: Őslénypark


Idén újra végignézhetjük a moziban, mi lesz a következménye annak, ha az ember Istent játszik, és régen kihalt dinoszauruszokat támaszt fel. Sok évvel ezelőtt tört ki a dinóláz, Spielberg olyan csodát varázsolt a filmvászonra, amelyet egy életre megjegyeztünk magunknak (T-rex, velociraptorok, emlékszünk, ugye?). Az első rész hatalmas siker volt, a második elment, a harmadikat méltán felejtettük el. De újra itt vannak az ősidők szörnyetegei (na jó, belátható időn belül jön Starlord, hogy megküzdjön velük), én pedig úgy döntöttem, hogy pótolom a könyvet (elkezdtem egykoron, de ugyanúgy jártam vele, mint a Gyűrűk urával: unalmas volt a film után). Nos, őszintén szólva nem sokat vártam tőle, és kellemesen csalódtam: egy nagyon izgalmas, jól megírt, kiváló történetről van szó. Nem mondom, hogy jobb, mint a film (az "élő" dinókat nem lehet überelni), de van olyan jó!
Furcsa halálesetek történnek egy titokzatos sziget közelében. Dr. Alan Grant-et felhívja egy különc milliárdos, Hammond, hogy töltsön nála egy hétvégét kolléganőjével, Ellie Sattler-rel. Mivel ásatásainak egyik legnagyobb támogatójáról van szó, ezért nem túl lelkesen, de eleget tesz a meghívásnak. A helyszínen tudja meg, hogy egy őslényparkról van szó, ahol a tudósok génmanipulációval életre keltették a dinoszauruszokat. Kezdetben úgy tűnik, minden rendben van, de aztán az emberi tényező megzavarja az idillt. Egy informatikus pénzéhsége miatt összeomlik a számítógépes rendszer, a dinók elszabadulnak, a szigeten tartózkodó emberek pedig az életükért küzdenek...
Mivel nem úgy kezdődik a könyv, mint a mozi, hamar felkelti az olvasó figyelmét, függetlenül attól, hogy a végkifejletet ismeri. Spielberg nem véletlenül vette meg a jogokat, ez a történet kiabált a filmvászon után. A karakterek ismerősek, de mégis nagyon mások, és a sorsuk is másképpen alakul, mint ahogyan azt a moziból ismerjük. Sokkot kaptam attól, hogy Ian Malcom nem éli túl az ősvilági kalandokat, a másik nagy meglepetés pedig az volt, hogy Hammond korántsem az az álmodozó nagyapó, akit Richard Attenborough tett halhatatlanná. Sokkal jobban kihangsúlyozásra kerül a klónozás erkölcsi vetülete, van min gondolkodni a sorokat olvasva. Mindvégig izgalmas a történet, Crichton jól felépítette a dramaturgiát, én nem tudtam letenni a könyvet, halálra idegeskedtem magam azon, hogy most akkor a dinók fognak nyerni, vagy az emberek. Ja, és két T-rex van jelen a könyvben, amelyet mindenkinek csak ajánlani tudok, mert kiváló darabról van szó!

Izgalmas, elgondolkodtató könyv, kötelező darab!

9/10

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése